|

•
De achterliggende jaren heeft in veel gemeenten een kerntakendiscussie
plaatsgevonden. Meer recent is de aandacht voor de verbetering van de dienstverlening
aan de burger.
Een wezenlijke bezinning en gedachtevorming over doelgroepen en hun
verwachtingen die zij van de overheid hebben is hierbij essentieel.
In veel gevallen heeft deze herbezinning nog niet plaatsgevonden c.q.
(nog) niet geleid tot wezenlijke en noodzakelijke bijstellingen van de
organisatie. Met name geldt dit voor de uitvoerende taken van de
overheid.
In veel gevallen blijft het bij abstracte beleidskeuzen over de wijze
waarop de gemeente haar essentiële functies wil vervullen. Om deze
keuzen meer concreet organisatorisch vorm te geven én daarbij tevens
kosteneffectief te organiseren kunnen de volgende
'implementatie-trajecten' een cruciale rol spelen.
Wij van ABC Trajectmanagement zetten graag onze jarenlange ervaring in bij
- Verzelfstandigen (resp. outsourcen) van gemeentelijke uitvoerende taken.
- Shared service centra, zowel binnen de gemeenten als gemeenteoverschrijdend.
- Professioneel vastgoedbeheer van accommodaties en ruimtelijk (groen)beheer.
- Samenwerking bij heffing en inning van de diverse gemeentelijke belastingen en heffingen.
Onze ervaring is dat voor bepaalde (overheids)taken het beter is dat
werk op een bedrijfsmatige grondslag uit te voeren. De overheid is in
haar beleidsmakende functie bureaucratisch georganiseerd (en moet dat
ook zijn), maar uitvoerende activiteiten in welke vorm dan ook zijn
juist gebaat bij een meer bedrijfsmatige structuur en aanpak.
|